لپ‌تاپ بخريم يا تبلت؟
انجمن علمی کامپیوتر و فناوری اطلاعات
گروه مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات دانشگاه ازاد اسلامی واحد اهر

 
تاريخ : یک شنبه 15 تير 1393برچسب:تبلت,لپ تاپ,خرید,

بسياري از افراد هستند که هنوز هم فرق ميان تبلت و لپ‌تاپ را نمي‌دانند يا اين که فکر مي‌کنند نام تمامي تبلت‌ها آي‌پد است. حتي در زمان خريد هم براي يک انتخاب صحيح دچار مشکل مي‌شوند

تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها

اگر بخواهيم صادقانه و بدون در نظر گرفتن نکات تخصصي به اين موضوع نگاه کنيم، بايد بگوييم هم لپ‌تاپ و هم تبلت داراي ويژگي‌ها و کاربردهاي خاصي است که هر يک مي‌تواند در زمان خاص براي افرادي که در جهان مجازي حضور دارند نقش به‌سزايي ايفا کند و مقايسه اين دو محصول با يکديگر نمي‌تواند چندان منطقي باشد.

اما به عنوان مثال هنگامي که شما در منزل و در مقابل تلويزيون نشسته‌ايد و مي‌خواهيد متني را تايپ کنيد، بدون شک استفاده از لپ‌تاپ بهترين گزينه براي اين کار است که البته براي رعايت اصول استفاده از آن و حفظ سلامتي خود ناگزيريد آن را روي ميز و يا زمين قرار دهيد.

اما اگر در همين شرايط تمايل داشته باشيد که در اينترنت چرخي بزنيد و يا کتابي الکترونيکي را مطالعه کنيد، مطمئنا استفاده از تبلت کار شما را بسيار ساده‌تر مي‌کند.

هر دو خوب هستند

بنابراين همان‌طور که گفته شد هر محصول و فناوري جديد مي‌تواند کاربردهاي منحصر به‌فردي داشته باشد که آن را از ساير محصولات متمايز بسازد، اما بايد به اين نکته نيز توجه داشت که اين موضوع نمي‌تواند دليل باشد تا همه کاربران تلاش کنند از تمامي اين محصولات بهره ببرند که البته شرايط اقتصادي و قيمت‌هاي بالاي محصولاتي مانند لپ‌تلپ و تبلت نيز اين اجازه را به بسياري از کاربران نمي‌دهد که بتوانند در آن واحد هر دو محصول ذکر شده را داشته باشند.

بنابراين پيشنهاد مي‌شود با توجه به شرايط کاري و نيازهاي خود محصولي را انتخاب کنيد که براي شما کارايي بيشتري داشته باشد. هرچند که در صورت مناسب بودن شرايط اقتصادي، داشتن هر دو محصول مزايا و امکانات خود را به همراه دارد.

آيا متخصص هستيد؟

اگر شما از جمله کاربراني هستيد که فعاليت‌هاي تخصصي مانند طراحي و کار با نرم‌افزارهاي مختلف را در برنامه روزانه خود داريد، ترديدي وجود ندارد که استفاده از تبلت نمي‌تواند در اين زمينه براي شما مفيد باشد زيرا نه تنها سرعت پردازنده‌هاي آن جواب‌گوي نيازهاي شما نخواهد بود بلکه ممکن است برخي از نرم‌افزارهاي تخصصي شما نيز روي آن نصب نشود.

بنابراين استفاده از لپ‌تاپ در اين شرايط بهتر است که در خريد آن نيز بايد به مواردي همچون سرعت پردازنده و قابليت‌هاي گرافيکي توجه داشته باشيد.

تبلت‌ها و آينده‌اي نزديک

اما انجام بازي‌هاي رايانه‌اي، مطالعه کتاب‌هاي الکترونيک و گشت‌وگذار در اينترنت و به‌طور کلي فعاليت‌هايي که بيشتر جنبه رصد، تفريح و سرگرمي دارد در تبلت‌ها بسيار ساده‌تر و کاربردپسندتر است و همين موضوع سبب شده است که در سال‌هاي اخير ميزان فروش اين محصول در بازارهاي جهاني به‌طور چشم‌گيري افزايش پيدا کند.

افزايشي که پيشي‌بيني مي‌شود از حدود 28 ميليون تبلت در سال 2013، به حدود 230 ميليون در سال 2016 برسد. يعني در کمتر از 4 سال آينده 230 ميليون کاربر از تبلت استفاده خواهند کرد. مهم‌ترين علت افزايش چشم‌گير ميزان فروش اين محصول نيز همان استفاده عمومي آن است، استفاده‌اي که بر اساس آمارها حدود 10درصد آن به تماشاي فيلم‌ها و ويديوها اختصاص دارد.

تلفيقي از هر دو

همان نکته‌اي که ممکن است در حال حاضر در ذهن شما ايجاد شده باشد، به ذهن متخصصان نيز خطور کرده است و آن اين‌که بتوان از تلفيق لپ‌تاپ‌ و تبلت محصولي را توليد کرد که قابليت‌هاي هر دوي آن‌ها را داشته باشد و اين امکان را به کاربر بدهد که در شرايط خاص از ويژگي تفکيک‌پذيري اين محصول استفاده کنند.

بدون شک در آن زمان اين محصول مي‌تواند محصولي ايده‌آل براي کاربران باشد اما تا رسيدن به آن زمان بهتر است بر اساس نيازها و شرايط کاري خود براي خريد يکي از اين محصولات تصميم‌گيري کنيد.

مزايا و معايب

اگر بخواهيم در کلام آخر مزايا و معايب تبلت‌ها را به اختصار بيان مي‌کنيم اين گونه خواهد بود که سبک بودن، طول عمر بالاي باتري و قابليت جابه‌جايي از جمله مهم‌ترين مزيت‌هاي يک تبلت است که البته همين مزيت‌ها سبب مي‌شود که مواردي همچون قدرت پايين‌تر پردازش‌گر و حافظه در مقايسه با لپ‌تاپ، محدود بودن اتصالات ورودي و خروجي و همچنين ضعف در پشتيباني از نرم‌افزارهاي مختلف را به دنبال داشته باشد و در رابطه با لپ‌تاپ‌ها اين نکته را به‌خاطر داشته باشيد اين محصول از لحاظ سخت‌افزاري و قدرت پردازش، چند سر و گردن از تبلت قدرتمندتر است و همان‌طور که گفته شد تبلت‌ها بيشتر به‌عنوان وسيله‌اي تفريحي و تا حدودي کاربردي با قابليت حمل‌ونقل آسان شناخته مي‌شود.

منبع: خبر فارسی

 


...... ......

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



ارسال توسط gci